Asociat într-o firmă nouă sau veche?

Pentru a începe o afacere ai nevoie de o idee care să se concretizeze într-un plan de afaceri și desigur, un contabil bun. Sunt însă situații în care poți avea nevoie și de un asociat din diferite motive: pentru acreditarea necesară autorizării firmei într-un domeniu specific, pentru finanțare, pentru portofoliu, sau doar pentru suportul moral. Pentru ce tip de asociere ar trebui să optezi: asociat într-o firmă nouă sau una veche?

Iată câteva particularități care să te ajute să iei decizia informat:

Asociat într-o firmă nouă

Costuri

Pentru a înființa un nou SRL sunt necesare următoarele costuri:

  • Rezervarea numelui firmei: 50 lei;
  • Capital social: capitalul social al unei societăți cu răspundere limitată nu poate fi mai mic de 200 lei, împărțit în părți sociale cu valoarea minimă de 10 lei;
  • Sediul social: costurile sunt variabile, în funcție de sediul ales (birou de avocatură, spațiu propriu, închiriere proprietar persoană fizică);
  • Actul constitutiv al firmei: se încheie cu ajutorul unei persoane specializate în domeniu (avocat/ consilier juridic/ jurist)
  • Taxă înmatriculare ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului): 120 lei;
  • Obținere cont unic de înregistrare: 10 lei;
  • Verificare asociați: 10 lei/asociat;
  • Verificare unicitate sediu: 10 lei;
  • Certificat constatator: 30 lei;
  • Taxa judiciara de timbru: 39 lei;
  • Taxe la Ministerul Finanțelor Publice pentru informații privind cazierul fiscal pentru administrator sau asociat 20 lei
  • Taxe Monitorul Oficial: pentru publicarea rezoluției de înființare a companiei se percepe o taxă de aproximativ 30 lei;
  • Specimen de semnătură: acesta este dat în fața unui notar de către administratorul firmei, costurile fiind variabile în funcție de Biroul Notarial ales;
  • Declarațiile asociaților și a administratorilor, în fața notarului;
  • Traduceri legalizate (în cazul în care asocierea este cu unul sau mai mulți nerezidenți).

Avantajele asocierii într-o firmă nou înființată

  • Dacă vrei să ai o firmă curată, fără datorii și cu o evidență contabilă care să nu ridice semne de întrebare la un eventual control fiscal, este de preferat varianta unei firme noi pe care o vei lua de la zero și vei deține controlul total;
  • Unul dintre dezavantajele participării la capitalul unei firme vechi este că nu i se cunoaște istoricul (decât parțial), poate să aibă contracte cu diferiți furnizori ale căror facturi să nu figureze în evidența contabilă;
  • Costul înființării unei societăți noi este aproape similar cu cel al preluării unei societăți existente.

Dezavantajele asocierii într-o firmă nou înființată

  • Dacă firma veche este pe profit, și este curată, fără datorii sau nereguli în contabilitate, poate fi mai avantajos decât o firmă nouă, datorită credibilității pe care i-o conferă vechimea și cifra de afaceri;
  • Dacă ai nevoie de portofoliul de clienți ai unei firme vechi poate fi o variantă de preferat în detrimentul unei firme noi.

Asociat într-o firmă veche

Pentru a fi cooptat un nou asociat într-o firmă deja înființată există două modalități:

  • Prin cesiune de părți sociale 
  • Prin majorare de capital social

Cooptarea prin cesiune de părți sociale

Costuri

  • Dacă dorești să delegi pe cineva care să preia atribuțiile tale privind cesiunea de părți sociale, poți semna o  împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original);
  • Dovezile privind plata tarifului legal
  • Prețul la care se face cesiunea de părți sociale. Se poate opta pentru valoarea nominală sau un preț stabilit de comun acord de părțile implicate, care să nu fie sub valoarea minimă legală. 
  • Taxe ONRC

Dezavantajele cooptării prin cesiune de părți sociale

  • Dacă societatea are datorii, cesiunea de părți sociale nu este posibilă.
  • Cesiunea prin care se includ unul sau mai mulți asociați presupune două etape pentru transferul părților sociale. În prima etapă se publică în Monitorul oficial intenția de cesionare a părților sociale, se așteaptă 30 de zile, timp în care ANAF-ul sau persoanele lezate pot face opoziție la cesiune. După trecerea celor 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial se depun actele pentru a doua etapă. Termenul de realizare pentru o cesiune de părți sociale este de 45 zile lucrătoare.

Cooptarea prin majorare de capital social

Cooptarea unui asociat prin majorarea capitalului social presupune aportul acestuia la capitalul firmei în urma hotărârii asociaților deja existenți sau deciziei asociatului unic de intrare a noului asociat în cadrul firmei. Spre exemplu, dacă într-o firmă este un asociat unic iar firma respectivă are un capital de 200 de lei, persoana din afara societății ar putea aduce un aport la capitalul existent de 200 de lei, iar astfel societatea va avea doi asociați, fiecare deținând astfel un procent de 50% din firma deja înființată. 

Costuri

  • Costul efectuării vărsământului la capitalul social;
  • Costurile cu intermediarii;
  • Costurile cu înregistrarea la Registrul Comerțului;
  • costul publicării Hotărârii Adunării Generale a Asociaților/Deciziei Asociatului Unic în Monitorul Oficial.

Avantajele cooptării prin majorarea capitalului social

  • Un argument pentru majorarea de capital este obținerea unei asigurări pentru firma respectivă;
  • Etapa administrativă de majorare de capital de la Registrul Comerțului este mai rapidă decât în cazul cesiunii;

Dezavantajele cooptării prin majorarea capitalului social 

  • Un contraargument solid în cazul cooptării unui asociat prin majorarea capitalului social este faptul că în această situație vor trebui modificate toate documentele principale ale societății, precum și depuse declarațiile notariale necesare, ceea ce implică timp și costuri suplimentare. 
Viviana Popa

Viviana Popa

Expert Contabil, Antreprenor, Inbound Marketing Consultant - Licențiată a Facultății de Finanțe și Contabilitate din cadrul Universității Titu Maiorescu din București (2011) și membru activ Expert Contabil în cadrul Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) din 2019, am decis să îmbin experiența de 7 ani în contabilitate cu cei peste 8 ani de social & content marketing, pentru a ajuta acest proiect să crească și să ajungă la cat mai mulți antreprenori.

Te-ar putea interesa...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *