Contabilitate freelancer – ce obligații și taxe ai ca freelancer în România?

Prin definiție freelancer-ul este persoana care desfășoară o profesie independent, cele mai populare domenii de activitate preferate de freelanceri fiind: planificare și management evenimente, copywriting și content writing (scrierea de conținut, articole, sau texte destinate marketingului), IT, design grafic și web design, producție și editare video, traduceri, consultanță și planuri de afaceri, servicii de optimizare pentru motoarele de căutare (SEO).

Dacă stăpânești foarte bine un domeniu de activitate și cochetezi cu ideea de a renunța la statutul stabil de angajat și de a deveni propriul șef, atunci freelancing-ul poate fi varianta potrivită pentru tine. Poți alege să activezi pe una sau mai multe platforme de freelancing (Upwork.com, Freelancer.com, Guru.com, Fiverr.com, Microjoburi.ro), sau să apelezi la o agenție de PR care să te promoveze. Pentru a fi foarte bine informat înainte de a debuta în freelancing, iată care sunt avantajele/dezavantajele, precum și implicațiile fiscale pe care acest tip de activitate le presupune.

Avantaje/dezavantaje freelancing

Freelancing-ul vine cu o serie de avantaje care pot fi mai mult decât convingătoare pentru a alege această cale:

  • lucrezi de oriunde și oricând, fără obligativitatea unui program de lucru
  • nu există un salariu fix, mai multe proiecte pot aduce mai multe venituri
  • îți poți selecta clienții și proiectele

Dar ca în orice activitate, există și o serie de dezavantaje:

  • câștigurile nu sunt stabile, pot varia de la o lună la alta
  • pentru a obține proiecte mai avantajoase și mai multe, trebuie să oferi tot timpul ceva în plus față de concurență
  • este nevoie de un plan de rezervă

Organizare juridică freelancer

A activa ca freelancer nu presupune scutiri de taxe și impozite, motiv pentru care este necesară alegerea formei legale de funcționare:

  • SRL (societate cu răspundere limitată) – este varianta preferată de freelanceri pentru că nu trebuie să deții atestare pentru activitatea pe care o prestezi; în acest caz ți se aplică regulile valabile pentru orice SRL, respectiv îți poți deduce cheltuieli care au legătură cu activitatea desfășurată de tine, poți avea salariați, poți emite facturi către clienții tăi
  • PFA (persoană fizică autorizată)- contabilitatea se realizează în partidă simplă (în cazul SRL-ului este nevoie de partidă dublă) și poate fi realizată chiar și de persoanele fără experiență contabilă; există posibilitatea de a-ți deduce cheltuielile afacerii (întreținerea sediului-care poate fi propriul apartament, cheltuielile necesare întreținerii autoturismului și orice alte achiziții necesare activității pe care o prestezi)
  • PFI (persoană fizică independentă) -potrivit Codului Fiscal, pot fi PFI acele persoane cu profesii liberale (desfășurate individual sau prin asociere) din domeniul artistic, literar, științific, educativ, juridic, financiar etc 

Obligații și taxe freelancing

Indiferent de forma juridică aleasă, freelancer-ul are de îndeplinit câteva obligații declarative și taxe de plătit.

Freelancer ce deține un SRL

Dacă ai decis să înființezi un SRL pentru a-ți desfășura activitatea de freelancer, trebuie să te supui reglementărilor legale specifice acestui tip de organizare juridică. 

Taxe și impozite de plătit:

  • dacă microîntreprinderea are cel puțin un salariat cu normă întreagă, atunci impozitul pe venitul microîntreprinderilor va fi de 1% aplicat veniturilor brute facturate (aceste venituri includ suma facturată, nu cea netă rezultată după aplicarea comisioanelor platformelor de freelancing); dacă nu există salariați se va aplica cota de 3%;
  • în cazul deținerii unui contract individual de muncă pe firmă, intervine obligativitatea achitării contribuțiilor aferente salariului. CAS are în 2020 o cotă de 25%, iar CASS are o cotă de 10%, iar ambele sunt datorate de salariat. În afară de acestea două, salariatul mai datorează impozit pe venit (10%) și angajatorul mai datorează contribuția pentru muncă (2,25%). Angajatorul are obligația de a reține și de a achita la stat partea de taxe a salariatului.
  • impozit pe dividende: suma rămasă din veniturile facturate, în urma achitării taxelor salariale, a impozitului pe venitul microîntreprinderilor, precum și a diverselor cheltuieli cu comisioane bancare, comisioanele platformelor de freelancing, sau a agențiilor de PR, reprezintă profitul firmei, care poate fi retras ca dividende, prin aplicarea cotei de impozit de 5%. Dacă dividendele de care beneficiezi depășesc plafonul anual de 12 salarii minime (pentru anul 2020 plafonul este de 2.230 lei*12 luni = 26.760 lei) , atunci, prin depunerea declarației unice, îți vei stabili obligația ta de a plăti ca persoană fizică, procentul de 10% aferent contribuției la sănătate (CAS)
  • Dacă cifra de afaceri este mai mare de 100.000 euro anual (se calculează pe 31/12) impozitul de profit este de 16% începând din primul trimestru în care ai depășit plafonul.
  • Dacă depășești plafonul de 300.000 lei intervine obligativitatea înregistrării în scopuri de TVA

Declarații

Orice freelancer care a optat pentru organizarea ca SRL, are obligativitatea depunerii următoarelor declarații fiscale:

  • declarația 112 (dacă există minim un angajat)
  • declarația 100 trimestrial privind impozitul pe venitul microîntreprinderilor
  • declarația unică – se depune de persoana fizică, în cazul depășirii plafonului anual de 12 salarii minime, în urma repartizării dividendelor
  • declarația 091 dacă ai clienți din Uniunea Europeană (din alte țări decât România)
  • declarația 390 (numită și “declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările de servicii intracomunitare”)
  • declarația 201 dacă te deplasezi (temporar) în spațiul european pentru un proiect (fie că ești plătitor de TVA sau nu)
  • declarația 101 privind impozitul pe profit, dacă depășești plafonul
  • dacă devii plătitor de TVA: declarația 300 (“decontul de taxă pe valoare adăugată”), declarația 301 (“decont de taxă pe valoare adăugată pe luna precedentă”), declarația 394 (“livrările/prestările de servicii și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA”).

Freelancer ce deține un PFA

Dacă ai decis să iți înființezi un PFA pentru activitatea de freelancing, te supui regulilor celor care obțin venituri din activități independente. 

Taxe și impozite de plătit

  1. Impozitare pe bază de norme de venit
  • impozit de 10% aplicat asupra normei anuale de venit ajustate.
  • dacă norma ta anuală de venit depășește plafonul de 12 salarii minime pe economie, atunci vei datora și contribuții la CAS (pensie) si CASS (sănătate).
  1. Impozitare în sistem real
  2. impozit de 10% aplicat asupra venitului net efectiv realizat, ca diferență între ce totalul facturat și cheltuielile deductibile (legate de activitatea desfășurată)
  3. dacă venitul tău net depășește plafonul de 12 salarii minime pe economie, atunci vei datora și contribuții la CAS (pensie) si CASS (sănătate).

Declarații

  • declarația unică, prin spațiul privat virtual (SPV), sau cu o semnatură electronică, în cazul depășirii plafonului de 12 salarii minime
  • declarația 200 (“declarație privind veniturile realizate în România”) 
  • declarația 220 (“declarație privind veniturile și cheltuielile estimate pentru anul în curs”)
  • declarația 600 (“declarația privind venitul asigurat la sistemul public de pensii”) 
  • declarația 392(“declarație privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile efectuate în anul precedent”).
  • Dacă ai PFA, obții venituri mai mari de 50.000 euro și ai minim 2-3 angajați, trebuie să depui declarații suplimentare referitoare la TVA precum declarația 300 (“declarație privind decontul de taxă pe valoarea adăugată”), declarația 394 (“declarația privind livrările/prestările de servicii și achizițiile efectuate pe teritoriul național”), declarația 94 (“declarație privind cifra de afaceri în cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic și care nu au efectuat achiziții intracomunitare de bunuri în anul precedent”), declarația 390 (“declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările de servicii intracomunitare”), declarația 112(“declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”) și declarația 97 (“notificare privind aplicarea sistemului TVA la încasare”).

Freelancer ce deține un PFI

Taxe și impozite de plătit

Contabilitatea unui PFI se realizează asemenea PFA-ului în partidă simplă (încasări și plăți). 

Spre deosebire de PFA, dacă ești înregistrat PFI nu vei fi impozitat în avans pentru venituri, dar va trebui să plătești, conform articolului 69 din Codul Fiscal:

  • impozitul pe venituri din activități independente (16%)
  • contribuția de asigurări sociale de sănătate – CASS (10%)
  • contribuția de asigurări sociale – CAS (în cotă individuală – 10,5% sau în cotă integrală – 26,3%)

Declarații

  • declarația 70 (“declarație de înregistrare fiscală”) și declarația 220 (“declarație privind veniturile și cheltuielile estimate pentru anul în curs”). 
  • declarația 600 (“declarația privind venitul asigurat la sistemul public de pensii”) și declarația 212(“declarație unica privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”) – dacă ai obținut venituri mai mari decât venitul minim pe economie x 12
  • declarația 392 (“declarație privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile efectuate în anul precedent”), după primul an de funcționare
  • declarația 112 (“declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”), dacă ai venituri mai mari de 300.000 lei pe an
Viviana Popa

Viviana Popa

Expert Contabil, Antreprenor, Inbound Marketing Consultant - Licențiată a Facultății de Finanțe și Contabilitate din cadrul Universității Titu Maiorescu din București (2011) și membru activ Expert Contabil în cadrul Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) din 2019, am decis să îmbin experiența de 7 ani în contabilitate cu cei peste 8 ani de social & content marketing, pentru a ajuta acest proiect să crească și să ajungă la cat mai mulți antreprenori.

Te-ar putea interesa...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *