Cum crești valoarea firmei? Principalii indicatori de care trebuie să țină cont orice antreprenor

Ai o afacere și vrei să afli cum crești valoarea firmei? Iată care sunt principalii indicatori prin care poți determina valoarea contabilă a companiei.

Cifra de afaceri

Cifra de afaceri este considerată a fi cel mai important indicator utilizat pentru determinarea evoluției afacerii. O poți regăsi în balanța contabilă prin adunarea tuturor veniturilor din activități de vânzare produse/prestare servicii, din care se scad TVA-ul și reducerile comerciale acordate.

Ce este cifra de afaceri?

Cifra de afaceri este unul dintre cei mai importanți factori de performanță economico-financiară a unei companii. Cu cât înregistrează o valoare mai mare, cu atât firma produce mai mulți bani. Asta înseamnă că firma înregistrează un nivel de profitabilitate crescut devenind un magnet pentru noi investitori.

Cum crești valoarea firmei cu ajutorul cifrei de afaceri?

Cifra de afaceri se utilizează în special pentru previziuni legate de evoluția și dezvoltarea financiară a firmei, dar totodată influențează câteva aspecte fiscale și contabile. Iată cum poate influența cifra de afaceri evoluția firmei:

  • creșterea cifrei de afaceri face ca performanța financiară a companiei să crească, acest lucru traducându-se prin creșterea încasării veniturilor;
  • cifra de afaceri netă impune firmei modul în care aceasta va plăti impozitul pe venit sau profit. Dacă cifra de afaceri depășește 1.000.000 euro anual, firma va plăti impozit pe profit (16%). Dacă CA este sub aceasta sumă, compania plătește impozit pe venit (între 1 – 3%);
  • dacă cifra de afaceri depășește 2.250.000 RON anual, firma va trece la plafonul de TVA cu plata la facturare. Dacă CA este sub aceasta sumă, compania va plăti TVA la încasare
  • dacă cifra de afaceri depășește 100.000 euro anual, firma va trebui sa plateasca TVA-ul lunar, în timp ce dacă se va afla sub această sumă, va plăti TVA-ul trimestrial.

Cifra de afaceri versus venituri/profit net

Deseori în mediul de afaceri se creează o confuzie între trei indicatori, de altfel foarte diferiți: 

  • cifra de afaceri versus venituri: veniturile totale ale unei companii nu echivalează cu cifra de afaceri; veniturile din dividende, dobânzi, diferențele pozitive de schimb valutar, veniturile din producție în curs, veniturile din imobilizări și veniturile din subvenții nu intră în componența cifrei de afaceri
  • cifra de afaceri versus profitul net: diferența dintre cei doi indicatori este indicată de modul de calcul al profitului companiei prin scăderea cheltuielilor totale din veniturile realizate.

Cum crești valoarea firmei cu ajutorul profitului?

Profitul este principalul obiectiv al unei firme, fiind partea rămasă din venitul total care îți rămâne după ce s-au scăzut toate cheltuielile aferente perioadei la care se face raportarea.                             

O creștere a profitului de la un an la altul nu reflectă neapărat o creștere a activității (poate fi rezultatul unei reduceri a costurilor). Totuși, în linii mari creșterea susținută a profitului de la o perioadă la alta poate fi considerată un indicator al unei creșteri de ansamblu a afacerii.

Evoluția numărului de salariați

Numărul de salariați reflectă de regulă volumul de lucru, precum și nivelul activității firmei. Astfel, dacă societatea necesită mai mult personal angajat, asta indică un volum curent de lucru mai ridicat, deci o activitate în curs de dezvoltare. Asta înseamnă o firmă care are o evoluție ascendentă a profitabilității. Trebuie avut în vedere că un număr crescut de angajați implică și creșterea cheltuielilor cu personalul și taxele aferente. Din acest motiv ai putea înregistra și perioade cu profit mai scăzut.

Viviana Popa

Viviana Popa

Expert Contabil, Antreprenor, Inbound Marketing Consultant - Licențiată a Facultății de Finanțe și Contabilitate din cadrul Universității Titu Maiorescu din București (2011) și membru activ Expert Contabil în cadrul Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) din 2019, am decis să îmbin experiența de 7 ani în contabilitate cu cei peste 8 ani de social & content marketing, pentru a ajuta acest proiect să crească și să ajungă la cat mai mulți antreprenori.

Te-ar putea interesa...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *