Ce trebuie să știi la început de antreprenoriat?

Succesul unei afaceri depinde de gradul de implicare din partea managerului, dar mai ales de deciziile acestuia. Pentru a lua cele mai bune decizii în calitate de antreprenor trebuie să cunoști foarte bine segmentul de piață în care activezi, precum și situația contabilă și financiară a firmei. Iată câteva aspecte și noțiuni contabile  și fiscale esențiale la început de antreprenoriat, care să te ghideze în afaceri și să îți faciliteze relația cu contabilul.

Început de antreprenoriat: Cum alegi contabilul potrivit?

Primul lucru pe care trebuie să îl faci la început de antreprenoriat, după înființarea unei societăți este să îți găsești un contabil bun. Acesta te va ghida și îți va oferi soluțiile pentru optimizarea afacerii, astfel încât tu să te dedici exclusiv activității pe care o desfășori și maximizării profitului afacerii tale. Dacă vrei să afli cum alegi contabilul potrivit, am dezbătut detaliat acest aspect aici.

Diferența dintre profit și cifra de afaceri

Dacă vrei să faci primii pași în antreprenoriat, trebuie să îți însușești câțiva termeni esențiali în afaceri. Doi dintre cei mai importanți sunt profitul și cifra de afaceri.

  • cifra de afaceri cuprinde suma totală a veniturilor din operațiunile comerciale efectuate de firmă într-o perioadă de timp determinată
  • profitul reprezintă diferența dintre încasări și totalul cheltuielilor.

Cum devin banii firmei, bani personali?

După ce am stabilit diferența dintre cifra de afaceri și profitul societății, trebuie să clarific un alt aspect deosebit de important pentru antreprenoriatul din România și anume diferența dintre banii firmei și banii personali.

Mulți administratori consideră că pot retrage din societate orice sumă pentru că li se cuvine, pentru că firma le aparține. De acord, firma le aparține, dar banii respectivi sunt ai firmei, și pot deveni bani personali doar în limita profitului net disponibil, prin distribuirea de dividende.

Contribuții, taxe și impozite

Antreprenoriatul presupune

  • independența oferită de trecerea de la statutul de angajat la cel de manager,
  • responsabilitate
  • și disciplină.

Una dintre principalele responsabilități este plata datoriilor nu doar către furnizori, ci și către stat. Indiferent de forma de organizare juridică aleasă există anumite taxe, contribuții și impozite ce trebuie declarate și plătite la scadență. 

PFA

Impozit pe venit

Persoanele fizice autorizate datorează impozit pe venit și contribuții sociale după cum urmează:

  • PFA în sistem real: datorează 10% impozit pe venituri provenit din activități independente aplicat la venitul net (diferența dintre venitul brut impozabil și cheltuielile deductibile)
  • PFA cu normă de venit: datorează 10% impozit pe venituri provenit din activități independente aplicat la valoarea normei de venit ori a normelor de venit dacă sunt mai multe activități

Contribuții

Indiferent de modul de impozitare ales (real sau normă de venit), dacă venitul total anual pe baza căruia se calculează impozitul datorat este mai mare decât salariul minim pe economie îmulțit cu 12 luni (sau numărul de luni de activitate în cazul PFA – urilor nou înființate), atunci PFA-ul datorează contribuții la pensie și sănătate după cum urmează:

  • contribuții la pensie
    • 25% din pragul minim dacă ai un venit total anual care depășește plafonul minim
    • 25% din suma aleasă de tine dacă ai un venit mai mare și vrei să cotizezi mai mult pentru pensie
    • 25% din pragul minim dacă ai venituri sub plafonul minim, dar vrei totuși să cotizezi la fondul de pensii
  • contribuții la sănătate
    • 10% din pragul minim dacă ai un venit total anual care depășește plafonul minim
    • nu există posibilitatea de a cotiza mai mult la sănătate
    • 10% din pragul minim calculat la 6 luni dacă ai venituri sub plafonul minim, dar vrei totuși să fii asigurat în sistemul de sănătate publică

SRL

Dacă în cazul pfa-urilor lucrurile sunt destul de simplificate, în cazul srl-urilor sumele de plată către buget se stabilesc puțin diferit, după cum urmează:

  • impozit pe venit – se aplică microîntreprinderilor (firmele care au cifra de afaceri sub plafonul de 1.000.000 de euro într-un an fiscal)
    • 1% dacă firma are unul sau mai mulți salariați
    • 3% dacă firma nu are salariați
  • impozit pe profit – se aplică firmelor care depășesc plafonul de 1.000.000 de euro, făcând trecerea de la microîntreprindere la plătitoare de impozit pe profit; se calculează prin aplicarea unei cote fixe de 16% la rezultatul fiscal (diferența dintre veniturile impozabile și cheltuielile deductibile)
  • tva 
    • 19%, cota standard
    • 9%, cota redusă
    • 5%, cota redusă
  • impozit pe dividende – se stabileşte prin aplicarea unei cotei de 5%; în cazul în care valoarea dividendelor distribuite depășește plafonul de 12 salarii minime, se va plăti și cota CASS de 10 % (excepție: persoana care ridică dividende are statutul de salariat sau se află în concediul de creștere copil)
  • contribuții salarii – se plătesc în funcție de norma de lucru (întreagă sau parțială), în următoarele procente:
    • CAS 25%
    • CASS 10%
    • impozit salarii 10%
    • contribuția asiguratorie (angajator) 2.25%

Când afacerea poate să devină profitabilă?

Pentru ca o afacere să înregistreze profit este nevoie de o echipă formată din contabil și antreprenor. Un contabil bun va ști

  • să interpreteze rezultatele,
  • să ajusteze taxele legal
  • și poate chiar să prevadă anumite situații în baza indicatorilor financiari.

Totuși, nu contabilul trebuie să aibă grijă să maximizeze profitul societății, ci antreprenorul. Pentru a putea lua cele mai bune decizii economice, trebuie să te familiarizezi cu pragul de rentabilitate. Altfel spus, trebuie să înveți cum să identifici nivelul la care firma va trece pe profit, acoperindu-și din încasări toate costurile fixe și variabile implicate în activitatea desfășurată.

Viviana Popa

Viviana Popa

Expert Contabil, Antreprenor, Inbound Marketing Consultant - Licențiată a Facultății de Finanțe și Contabilitate din cadrul Universității Titu Maiorescu din București (2011) și membru activ Expert Contabil în cadrul Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) din 2019, am decis să îmbin experiența de 7 ani în contabilitate cu cei peste 8 ani de social & content marketing, pentru a ajuta acest proiect să crească și să ajungă la cat mai mulți antreprenori.

Te-ar putea interesa...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *