PFA sau SRL? – Primul pas către antreprenoriat

Atunci când vrei să începi o afacere, este foarte important să iei deciziile potrivite, încă de la început. PFA sau SRL? Una dintre primele decizii pe care trebuie să le ia mulți dintre antreprenori la început de drum este modul de organizare juridică. Află cum poți să alegi între cele două forme de organizare.

PFA sau SRL?

Clasica întrebare cu care începe antreprenoriatul, sau noua formulă a întrebării “A fi sau a nu fi?” pentru cei care vor să înceapă o afacere sau cei care au un loc de muncă, însă își doresc și un venit suplimentar. Pentru a te ajuta să alegi varianta care ți se potrivește, am pus în balanță pentru tine avantajele și dezavantajele dintre PFA vs. SRL:

Avantaje PFA

  • costurile înființării (în medie 250 de lei), precum și cele administrative sunt mai mici;
  • PFA-ul este forma juridică care nu impune necesitatea unui capital social;
  • procesul de înființare este mai scurt și nu implică multă birocrație;
  • cu un minim de cunoștințe economice și un soft de specialitate, îți poți ține singur contabilitatea, nefiind nevoie de un contabil autorizat; excepții sunt cazurile în care pfa-ul are angajați, devine plătitoare de tva sau are o activitate de producție mai complexă, dar chiar și atunci costurile pe care trebuie să le suporți sunt minime;
  • sunt puține declarații de depus la ANAF;
  • se poate beneficia de profitul realizat oricând în timpul anului, fără a împărți dividende;
  • în funcție de obiectul de activitate ales poți opta pentru norma de venit sau sistemul real de impozitare;
  • cu un PFA în sistem real îți poți desfășura activitatea fără a te înregistra în scopuri de tva, până la atingerea plafonului de 300.000 lei;
  • în cazul în care dorești închiderea PFA-ului procedura este mai simplă și mai puțin costisitoare.

Dezavantaje PFA

  • pentru a înființa un PFA este necesară dovada pregătirii profesionale și/sau a experienței profesionale în domeniul de activitate, prin documente justificative: diplome de studii, atestate, certificate, adeverințe, contracte de muncă etc.;
  • nu poți alege decât codurile CAEN ce privesc activitatea în care se dorește autorizarea PFA-ului;
  • dacă optezi pentru această formă de agregare juridică, trebuie să cunoști faptul că ești obligat prin lege să răspunzi pentru datoriile PFA, chiar și cu bunurile personale, dacă este necesar;
  • PFA în sistem real plătește un impozit de 10% din venitul net realizat, determinat ca diferența dintre venitul brut realizat și cheltuielile deductibile;
  • dacă depășești plafonul de 12 salarii minime trebuie să plătești CAS(25%) și CASS(10%);
  • pentru că oferă o imagine de freelancer, sunt posibilități limitate de dezvoltare (scalabilitate)  a afacerii;
  • în contextul trendului fiscalității ultimilor ani, PFA poate fi instabilă din punct de vedere fiscal.

Avantaje SRL

  • principalul avantaj oferit de aceasta formă de organizare juridică este imaginea pe care v-o oferă; 
  • pentru a înființa un SRL nu este obligatorie depunerea unor documente care atestă pregătirea profesională a asociaților firmei în domeniul de activitate ales (cu anumite excepții);
  • se poate alege un CAEN principal și alte câteva secundare pentru a putea desfășura mai multe activități economice din domenii diferite;
  • asociații răspund în limita aportului la capitalul social;
  • microîntreprinderile care au cel puțin un salariat beneficiază de reducerea impozitului pe venit de la 3% la 1%;
  • îţi poți deconta cheltuielile cu condiția de a fi efectuate pentru bunul mers al firmei;
  • poți accesa diverse fonduri nerambursabile, facilități fiscale, programe de ajutorare/stimulare a economiei 
  • și poţi aplica la licitaţii, atât publice cât şi private;
  • există mai multe posibilități de extindere a afacerii.

Dezavantaje SRL

  • procesul de înființare este mai lung, implică depunerea unui set mai mare de documente, precum și costuri mai mari (aproximativ 500 de lei);
  • este obligatorie depunerea unui capital social la înfiinţare (valoarea acestuia poate fi în funcţie de asociat/asociaţi, dar nu mai mică de 200 de lei);
  • contabilitatea SRL trebuie să fie ținută de o persoană cu studii superioare în domeniul economic, în baza unui contract de muncă, sau de un expert contabil sau firmă de contabilitate în baza unui contract de prestări servicii; 
  • trebuie să depună lunar/trimestrial câteva declarații fiscale;
  • trebuie să întocmească și să depună la organul fiscal situații financiare anuale (și semestriale, dacă este cazul);
  • poate utiliza profitul realizat doar în urma distribuirii dividendelor anual, sau trimestrial după întocmirea bilanțului intermediar; dacă se decide repartizarea de dividende, se va reține un impozit de 5%, iar dacă valoarea dividendelor încasate depășesc valoarea a 12 salarii, atunci asociatul care a încasat venitul va fi nevoit să depună declarația unică și să plătească CASS;
  • închiderea unui SRL este o procedură complexă ce implică timp și costuri mai mari.

Deci, ce să aleg – PFA sau SRL?

Antreprenoriatul ar trebui să debuteze cu

  • un plan de afaceri privind traiectoria pe care afacerea ar trebui să se dezvolte,
  • o previziune realistă privind veniturile și cheltuielile
  • o evidență clară a fondurilor de care business-ul tău va dispune
  • dar și necesitățile financiare la care te poți aștepta.

De exemplu, în cazul unor meserii liberale în care solicitantul îşi oferă serviciile pe proiect, un PFA poate fi o opţiune bună. Dacă firma are cheltuieli mici şi îşi doreşte abordarea mai multor domenii de activitate, atunci un SRL pare a fi varianta optimă.

După ce ai stabilit 

  • în câte domenii de activitate intenționezi să activezi, 
  • câți angajați vei avea, 
  • ce capital ești dispus să investești, 
  • ce cifră de afaceri preconizezi că vei avea, 
  • ce răspundere ești dispus să îți asumi, dar mai ales 
  • cât de mult vrei să îți dezvolți business-ul, 

vei găsi și ce formă de organizare juridică ți se potrivește.

Viviana Popa

Viviana Popa

Expert Contabil, Antreprenor, Inbound Marketing Consultant - Licențiată a Facultății de Finanțe și Contabilitate din cadrul Universității Titu Maiorescu din București (2011) și membru activ Expert Contabil în cadrul Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) din 2019, am decis să îmbin experiența de 7 ani în contabilitate cu cei peste 8 ani de social & content marketing, pentru a ajuta acest proiect să crească și să ajungă la cat mai mulți antreprenori.

Te-ar putea interesa...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *